Tuesday, August 1, 2017

SIRI (32) BELAJAR BAHASA AL QURAN MUDAH

Assalamualaikum..

Alhamdulillah kerana masih terus istiqamah belajar faham bahasa al Quran..pada siri lepas kita telah belajar mengenai fungsi harof nasob dan harof jazam kepada fiel Mudhari'..seterusnya kita nak practice dalam permainan tangkap dan kurung..


Barangkali ada yang dah terlupa pelajaran kita pada siri lepas..maklumlah sebab lama sangat menunggu kak Wada siapkan entry ni..walaupun jalannya macam kura-kura..InsyaAllah kak Wada tetap macam lebah istiqamah nak hasilkan madu..hehehe..ok..jom kita refresh dulu dan search location kita sekarang..









Dah masuk dalam track?..kalau still tak masuk lagi..jangan teruskan perjalanan..ulang tengok yang kat atas tu berkali-kali walaupun sampai rasa nak muntah hijau..InsyaAllah lambat pun tak apa sebab belajar online ni kelebihannya boleh take your own sweet time ya intan payung..hehehe..sekarang kita tengok fiel Mudhari' yang kak Wada dah tangkap dan kurung..apa yang penting perhatikan tanda-tanda fiel Mudhari' tu..





Tak ingat tanda-tanda fiel Mudhari'..sila rajinkan diri ulangkaji setiap hari..jangan kata tak ada masa..masa tu ada tapi tak digunakan untuk belajar bahasa Quran sebagai priority..seterusnya kita dah belajar fungsi dua harof terakhir dalam perkataan kategori harof iaitu harof nasob dan harof jazam apabila berada sebelum fiel Mudhari'..



Cara menasobkan fiel Mudhari' seperti dalam gambarajah di bawah..penerangan detail rujuk SIRI (30) BELAJAR BAHASA AL QURAN MUDAH



Cara menjazamkan fiel Mudhari' seperti dalam gambarajah di bawah..penerangan detail rujuk SIRI (31) BELAJAR BAHASA AL QURAN MUDAH


Kak Wada harap Allah dah buka pintu kefahaman..nak bagi clear lagi..jom kita practice di lapangan dengan permainan tangkap dan kurung..lihat dengan teliti hasil-hasil tangkapan kak Wada..

Muka surat 4 Surah Al Baqarah
Kredit mushaf: www.searchtruth.com

Muka surat 5 Surah Al Baqarah
Kredit mushaf: www.searchtruth.com

Muka surat 6 Surah Al Baqarah
Kredit mushaf: www.searchtruth.com

Muka surat 6 Surah Al Baqarah
Kredit mushaf: www.searchtruth.com

Muka surat 28 Surah Al Baqarah
Kredit mushaf: www.searchtruth.com

Muka surat 35 Surah Al Baqarah
Kredit mushaf: www.searchtruth.com

Nampak tak perbezaannya?..sebab itulah kak Wada buat practice tangkap dan kurung fiel Mudhari'..harof nasob dan harof jazam ni sekali jalan..ada banyak lagi dalam Quran..so setiap kali korang baca Quran..buat practice sekali..InsyaAllah akhirnya akan mahir..ingatlah bahawa apa yang membezakan antara kita adalah sikap yang datangnya dari kata-kata yang kita cakap di hati kita..jangan sesekali berkata susah..tak boleh faham..tapi katakanlah..InsyaAllah boleh..Ya Allah bantulah saya..kerja kita usaha sahaja..hasil tu kerja Allah..

Teruskan istiqamah belajar bahasa al Quran..yang terbaik di antara kita adalah orang yang belajar al Quran dan mengajarkannya..

SIRI (2) BELAJAR BAHASA AL QURAN MUDAH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...