Sunday, September 4, 2016

SIRI (15) BELAJAR BAHASA AL QURAN MUDAH

Assalamualaikum..

Kita sambung pelajaran kita berkenaan harof..sebelum ni kita dah kenal rapat harof Jar yang mempunyai sembilan anak..seterusnya kita nak berkenalan dengan dua lagi adik beradik harof Jar iaitu harof Taukid dan harof Atof..apakah fungsi mereka berdua?..nak tahu?..teruskan membaca..


Sebelum tu agar tidak tersesat jalan..kita search dulu location kita sekarang..



Ok dah jumpa kat mana lokasi kita based kepada dua gambarajah di atas..baiklah..sekali lagi ditekankan di sini..bila belajar bab harof..point utama yang kita nak kena tahu berkenaan harof ialah apakah fungsinya..kita tengok dulu harof Taukid..fungsi harof Taukid adalah untuk menegaskan ayat atau sesuatu ungkapan..harof Taukid mempunyai lima anak..ada satu kembar tiga yang digunakan semasa bersumpah..apakah nama-nama anak harof Taukid ni..lihat gambarajah di bawah..


Harof Atof pula fungsinya menyambung perkataan atau ayat..Atof mempunyai empat orang anak..nak tahu nama anak-anaknya..sila lihat gambarajah di bawah..


Next siri seperti biasa permainan kita..tangkap dan kurung dalam bulatan anak-anak harof Taukid dan anak-anak harof Atof yang terdapat pada ayat-ayat di dalam mushaf al Quran..

Teruskan istiqamah belajar bahasa al Quran..bahasa syurga..yang terbaik di antara kita adalah orang yang belajar al Quran dan yang mengajarkannya..

SIRI (16) BELAJAR BAHASA AL QURAN MUDAH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...